3 tips om de juiste krik te kiezen

Mechanische of hydraulische krik? Of het nu gaat om het mechanisch of hydraulisch heffen van zware lasten of het vervolgens ondersteunen van de stabiliteit - deze apparaten mogen in geen enkele werkplaats of garage ontbreken. Beantwoord voordat u ze koopt enkele essentiële vragen, die u helpen bij uw uiteindelijke keuze.

1. Waar gaat u de krik voor gebruiken?

Een professional met een garage zal de aankoop op een andere manier benaderen dan een gewone automobilist die van tijd tot tijd de banden van zijn voertuig verwisselt. 

Voor garages, bandenzaken en autowerkplaatsen is een potkrik, pneumatische of hydraulische krik met een groter hefvermogen, voorzien van wielen voor een betere hantering, geschikt. Het robuuste ontwerp, de hefhoogte, het maximale draagvermogen en de kwaliteit van de constructie zijn van invloed op de prijs, die voor professionele krikken in de orde van enkele duizenden kronen ligt.

Voor een doorsnee bestuurder is daarentegen een eenvoudiger type autokrik geschikter. Het hefvermogen ligt weliswaar iets lager, maar het is belangrijk in gedachten te houden dat slechts één deel van het voertuig tegelijk wordt opgetild wanneer bijvoorbeeld buiten de werkplaats banden worden verwisseld. Daarom is het bij de keuze van een hefinrichting niet noodzakelijk dat het hefvermogen zo dicht mogelijk bij het totale voertuiggewicht ligt.

2. Welk type krik is voor mijn werkzaamheden het beste?

Hebt u een krik nodig die in de kofferbak past, als betrouwbaar hulpmiddel voor onderweg? Voor incidentele reparaties aan of het wisselen van banden van auto's, SUV's en/of bestelwagens kunt u gebruik maken van de onderhoudsvrije en volledig betrouwbare schaarkrik. Deze werkt volgens het principe van twee scharnierende armen. Door aan de zwengel of ratelsleutel te draaien gaan die omhoog en tillen zo de last op. 

U hoeft zich met deze krik geen zorgen te maken over een laag laadvermogen of een lage hefhoogte. Een conventionele schaarkrik met een hefvermogen van 1,5 ton tilt slechts een deel van het voertuig op, en is dus geschikt voor normale personenvoertuigen tot 1,5 ton. Krikken met een hefvermogen van 2 ton kunnen een last hoger opheffen, zodat ze vooral gebruikt worden voor het werken met SUV-achtige autotypes met een grotere bodemvrijheid dan een gewone personenauto. Bij thuiskomers is het raadzaam een krik te nemen met een laadvermogen van 1,5 tot 2 ton.

De hydraulische krik, die met name veel gebruikt wordt door autoreparatiebedrijven, werkt volgens een ander principe. Zij bevat twee zuigers met hydraulische olie in twee cilinders. Wanneer op de kleinere cilinder druk wordt uitgeoefend, heft hij de lading op tot de gewenste hoogte. Deze krikken worden voornamelijk door professionals gebruikt voor het heffen van voertuigen met een hoger gewicht. Ze zijn ook moeilijker te hanteren omdat ze groter en zwaarder zijn.

3. Welke prijs ben ik bereid ervoor te betalen?

Er zijn veel criteria voor de aankoop van een geschikte hefinrichting - gebruiksgemak, hoger draagvermogen of een compact ontwerp. Schaarkrikken voldoen aan deze eisen. Voor een aankoopprijs van enkele honderden kronen krijgt u gereedschap dat noch in de werkplaats, noch op de weg teleurstelt. Een laag gewicht en eenvoudige bediening, maar toch een robuust ontwerp en een betrouwbare stabiliteit zijn zaken waar steeds meer klanten om vragen.

Denk aan uw veiligheid tijdens het werken met een krik

Of u nu in de werkplaats werkt of in noodgevallen een beschadigde band verwisselt, draag altijd persoonlijke beschermingsmiddelen en neem alle  veiligheidsvoorzieningen in acht. Kies een onderlegger onder de krik om te voorkomen dat deze tijdens het werk beweegt. Draag tijdens het werk handschoenen en berg de krik en zijn toebehoren in de verpakking op, op een plaats waar hij stevig in het voertuig wordt vastgezet.